Ads

Audyt kampanii Google Ads to bardzo istotna kwestia szczególnie z punktu widzenia ekspertów, którzy zajmują się optymalizacją naszego konta. Dla nich to potężny zasób wiedzy na temat tego, co należy poprawić i jakie nowe rozwiązania zastosować. My natomiast dowiadujemy się, jak jeszcze lepiej rozplanować budżet oraz w co warto zainwestować, a z czego się wycofać. Tak bogaty pakiet informacji pozwala na opracowanie jeszcze lepszej strategii nastawionej na zwiększenie przychodu.

Audyt kampanii – co jest do poprawy?

Opracowywanie kampanii Google Ads to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Wszelkie błędy popełnione na etapie jej budowy staną się szybko widoczne w praktyce. Brak ruchu na stronie, niski współczynnik konwersji i wreszcie słabe przychody wynikają ze źle zaplanowanej kampanii i nieskutecznej optymalizacji. Decydując się na przeprowadzenie audytu, będziemy w stanie znaleźć odpowiedź na pytanie, w czym tkwi problem.

W przypadku Google Ads audyt jest niczym innym, jak dokumentem sporządzanym na podstawie dokładnej analizy całej kampanii pod względem funkcjonalności i generowania zysków. Jego wykonaniem zajmują się specjaliści w dziedzinie e-commerce, którzy na podstawie uzyskanych wyników proponują konkretne rozwiązania będące w stanie usprawnić kampanię i uczynić ją jeszcze bardziej dochodową.

Korzyści płynące z audytu

Prawidłowo przeprowadzony audyt pozwoli wykryć te elementy kampanii, które należy usprawnić, zmienić lub rozbudować. Jednocześnie taka kontrola nie musi zająć dużo czasu. Doświadczeni analitycy już po wstępnej ocenie są w stanie określić najpoważniejsze błędy i szybko zaproponować stosowne rozwiązania.

Dzięki audytowi będziemy w stanie rozpoznać obszary, które nie wpływają na poprawę zysków, a mimo to pochłaniają budżet. Poza tym przekonamy się, czy kampania rzeczywiście odpowiada na potrzeby klientów i zachęca do skorzystania z ofert. Rzetelnie przeprowadzony audyt pozwoli też poszerzyć listę fraz o kolejne hasła oraz wyszukać nowe segmenty produktowe.

Profesjonalny audyt kampanii – czym należy się zająć?

Audyt kampanii wymaga weryfikacji poszczególnych elementów oraz wnikliwej oceny stosowanych dotychczas rozwiązań. Należy przyjrzeć się im i sprawdzić, czy rzeczywiście wspierają założone cele biznesowe.

Weryfikacja ustawień konta

Zaczynamy od podstaw, czyli od sprawdzenia, czy konto Google Ads jest prawidłowo skonfigurowane. Należy zwrócić uwagę na wybrane cele kampanii i ocenić, czy rzeczywiście są one zgodne z oczekiwaniami. Sklepy internetowe dążą do wzorstu sprzedaży, natomiast strony firmowe inwestują w kreowanie pozytywnego wizerunku. Poza tym należy upewnić się, że prawidłowo ustawione zostało śledzenie konwersji.

Istnieje kilka często spotykanych objawów wskazujących na to, że kod śledzenia został dodany nieprawidłowo. Możemy na przykład zaobserwować, że liczba konwersji jest taka sama, jak liczba kliknięć. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy śledzenie na pewno dotyczy podstrony wieńczącej realizację konwersji czy też przez pomyłkę funkcjonuje na stronie głównej lub docelowej. Z tego samego powodu niektórzy reklamodawcy zauważają zjawisko, w którym wyniki sprzedażowe są niskie, podczas gdy współczynnik konwersji stale rośnie. Zdarzają się również takie przypadki, gdzie zamówień jest coraz więcej, a konwersja pozostaje niska. To z kolei może wynikać z faktu, że nie śledzimy któregoś z jej typów lub śledzenie nie zostało ustawione na nowych stronach docelowych.

Pamiętajmy, że w przypadku płatnych reklam bardzo ważna jest synchronizacja konta Google Ads z Analytics. Warto upewnić się, że obydwa profile są ze sobą powiązane. To szczególnie istotne w przypadku, gdy priorytetem są konwersje. Analytics odpowiada bowiem za ich rejestrowanie i zliczanie z Google Ads.

Na skuteczność kampanii wpływ ma także wybrana lokalizacja, na którą firma się reklamuje. Zastanówmy się, czy uwzględniony obszar odpowiada celowi kampanii. Jeśli, przykładowo, działamy regionalnie, to reklama na skalę ogólnokrajową nie ma sensu.

Wielu przedsiębiorców wciąż bagatelizuje siłę urządzeń mobilnych i ich wpływ na marketing sieciowy. Jeśli do tej pory nie uwzględnialiśmy reklamowania się na platformach mobile, bez wahania możemy to odnotować jako błąd, którym należy się zająć.

Czytelna struktura konta

Zarówno dla analityka zajmującego się optymalizacją, jak i dla nas ważna jest odpowiednio zarysowana struktura. Chodzi o to, by w błyskawiczny sposób można było dotrzeć do wszystkich obszarów kampanii i szybko wykryć ewentualne problemy. Poza tym porównywanie wyników poszczególnych kampanii będzie po prostu łatwiejsze i czytelniejsze. Wraz z kolejnymi optymalizacjami i wdrażaniem zmian konto będzie się rozrastać. Jeśli jego struktura nie będzie od początku właściwe zaprojektowana, zaczniemy się gubić i finalnie możemy mieć problem, by określić, gdzie dokładnie wyświetlają się reklamy.

Ocena struktury grupy reklam

Prawidłowa struktura grupy reklam ma wpływ na zyski płynące z kampanii. Konieczna jest weryfikacja, czy każda z nich zawiera wystarczająco dużo szczegółów i jest dopasowana do danej frazy. Upewnijmy się również, że w poszczególnych grupach funkcjonują słowa kluczowe odpowiadające nagłówkom reklamy. Znaczenie ma też sama liczba reklam znajdujących się w każdym zestawieniu. Google zaleca, by gromadzić po 3-5 ofert na grupę. Jednocześnie zwracajmy uwagę, by w każdej z nich obecne były reklamy elastyczne i rozszerzone.

Stosowanie wykluczających fraz

Reklamy wyświetlają się na wybrane słowa kluczowe, które zazwyczaj nie są wystarczająco precyzyjne. Z tego powodu często dochodzi do sytuacji, w których użytkownik znajduje ofertę, chociaż nie jest nią w ogóle zainteresowany. Wpisał hasło odpowiadające reklamie, lecz od początku szukał czegoś innego. Frazy wykluczające pozwalają wyeliminować te spośród nich, które mogłyby spowodować napływ przypadkowych użytkowników, a tym samym zaoszczędzić na wydatkach związanych z przekierowaniami.

Słowa kluczowe dla każdej grupy reklam

W ramach audytu oceniana jest również wartość słów kluczowych jako czynnika wpływającego na kliknięcia i konwersje. Należy tak dobierać frazy, by odpowiadały one treści strony oraz oczekiwaniom użytkowników. Zweryfikować należy, czy wybrane hasła nie są zbyt ogólne względem tego, co oferuje firma. Powinny one być możliwie jak najprecyzyjniejsze, aby mogły przekierowywać na stronę wyłącznie potencjalnych klientów zainteresowanych konkretną usługą. Miejmy też na uwadze ogromną przydatność fraz z długiego ogona.

Prowadzenie audytu pod kątem weryfikacji słów kluczowych to świetna okazja, by dobrać nowe hasła do kampanii. Rankingi najpopularniejszych fraz wciąż się zmieniają, dlatego warto być na bieżąco i podczas kontroli sprawdzić, czy przypadkiem obecne zestawienie słów kluczowych nie wymaga aktualizacji.

Określenie typu dopasowania słów kluczowych

Z poziomu Google Ads możemy wybrać jedną z trzech opcji dopasowania fraz do zapytania. Do wyboru mamy:

  •         Dopasowanie ścisłe,
  •         Dopasowanie przybliżone lub przybliżone z modyfikatorem,
  •         Dopasowanie do wyrażenia.

Funkcja dopasowania fraz pozwala tak dostosować słowo kluczowe do zapytania, by oferta precyzyjnie trafiała do zainteresowanego użytkownika. Warto korzystać z wszystkich trzech typów, gdyż wtedy istnieje większa szansa na pozyskanie nowych klientów wyszukujących oferty z różnie zbudowanych fraz. Jednocześnie zweryfikujmy skuteczność każdego z nich i sprawdźmy, czy działają poprawnie.

Trafność reklam rozszerzonych

Reklamy rozszerzone to po prostu oferta bogatsza w bardziej szczegółowe informacje przydatne dla użytkownika. Możemy w niej zamieścić takie dane, jak:

  •         Numer telefonu,
  •         Adres firmy,
  •         Linki do określonych podstron,
  •         Informacje o ewentualnych rabatach,
  •         Dotychczasowe oceny i opinie na temat firmy.

Przeprowadzanie audytu pod kątem funkcjonalności reklam rozszerzonych powinno opierać się przede wszystkim na ocenie przydatności zaimplementowanych opcji. Jeśli udostępniamy numer telefonu, kompetentna osoba musi być stale dostępna, by móc go w każdej chwili odebrać i porozumieć się z klientem. Podany adres powinien być aktualny i czytelnie oznaczony na mapie, natomiast oferty rabatów i promocji zgodne z obowiązującą strategią sprzedażową. Nieaktualne informacje lub takie, które nie wprowadzają klienta w szczegóły oferty, są po prostu stratą czasu dla użytkownika i powodem irytacji.

Ocena jakości i treści stron docelowych

Każda grupa reklam ma swoją określoną stronę docelową. Podczas audytu warto zweryfikować jej funkcjonalność. Szczególnie istotna jest tu unikalna treść. Strona docelowa musi również zawierać wszelkie niezbędne informacje dla klienta na temat oferty oraz słowa kluczowe zastosowane dla danej grupy. Dobrym przykładem jest tu podstrona sklepu internetowego z określoną kategorią. Znajduje się tam opis mówiący o dostępnym w tym dziale asortymencie i jego zastosowaniu, a także lista produktów z miniaturowymi zdjęciami i nazwą.

Weryfikacja treści reklam

Projekt reklamy nigdy nie jest dziełem skończonym. Należy regularnie ją optymalizować i modyfikować pod oczekiwania odbiorcy. Audyt to dobra okazja, by przyjrzeć się jej z perspektywy analitycznej. Zastanówmy się, czy nasze reklamy są chwytliwe i rzeczywiście trafiają do użytkowników. Zwróćmy uwagę na informacje w niej zawarte. Pamiętajmy, że każda dobra reklama musi zawierać wezwanie do działania, a w nagłówku powinna znaleźć się fraza, którą klient wpisuje w wyszukiwarkę. Zapełnijmy tekst reklamowy maksymalną dopuszczalną liczbą znaków, kierując się oczywiście merytorycznością i konkretem w przekazie. Upewnijmy się również, że wykorzystaliśmy wszystkie możliwe rozszerzenia i są one poprawne.

Rozszerzenie reklamy na nowe frazy

Czym innym jest wyświetlanie się reklamy na konkretne frazy, a czym innym reklamowanie się na nie. W Google Analytics znajdziemy zakładkę Wyszukiwane hasła. Zawiera ona spis popularnych aktualnie słów kluczowych, których jeszcze nie wykorzystaliśmy w kampanii, a którymi posługują się nasi klienci. Z pomocą eksperta ustalimy, czy warto je dodać do innych lub może zastąpić nimi obecnie stosowane.

Profesjonalne przeprowadzenie audytu wymaga doświadczenia i rozeznania w rynku e-commerce. Z pomocą specjalistów wykryjemy wszelkie problemy kampanii oraz ustalimy, które z dotychczas wybieranych rozwiązań są nieskuteczne. Dzięki tej wiedzy wzmocnimy naszą strategię, podejmując najodpowiedniejsze działania.