Ads

Firma Google wielokrotnie dała się poznać użytkownikom internetu jako prawdziwy innowator. Jej przedstawiciele nieustannie dążą do tworzenia nowych rozwiązań mogących znacznie uprzyjemnić życie zarówno zwykłych internautów, jak i przedsiębiorców wykorzystujących marketingowy potencjał wyszukiwarki. Promowane obecnie rozwiązania cieszą się uznaniem ze strony mniejszych oraz większych przedsiębiorców wykorzystujących Google’a do celów marketingowych.

Pracownicy firmy z Kalifornii doskonale zdają sobie sprawę z tego, że po ich rozwiązania sięga coraz więcej osób, nic więc dziwnego, że co jakiś czas dostarczają im kolejne interesujące narzędzia. Jednym z nich jest Google Trends – usługa, o której istnieniu nie każdy ma pojęcie, a jest ona w stanie znacznie usprawnić działania promocyjne i w małych, i w dużych biznesach. Warto zatem zainteresować się tym narzędziem, zapoznać z jego funkcjonalnością i odpowiedzieć sobie na pytanie, jak można wykorzystać je do własnych potrzeby.

Google Trends – z czym to się je?

Każdy, kto chociaż przez chwilę zajmował się marketingiem internetowym, doskonale zdaje sobie sprawę z istnienia i roli słów kluczowych. To właśnie dzięki tym hasłom możemy bezproblemowo i trafnie znajdować interesujące nas usługi i produkty bez konieczności przeklikiwania dziesiątek stron. Frazy te są także podstawą promowania się za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Aby jednak móc wykorzystać pełny potencjał takich działań marketingowych, musimy zdawać sobie sprawę z obecnych trendów. Tutaj właśnie przyda nam się Google Trends, czyli całkowicie darmowe narzędzie pozwalające reklamodawcom na sprawdzenie tego, jak aktualnie kształtują się tendencje zapytań w wyszukiwarce. Tym sposobem łatwo dowiemy się, jakie usługi i produkty cieszą się największym zainteresowaniem ze strony konsumentów, jakie frazy odznaczają się największą konkurencyjnością itd. Zachowanie internautów od zawsze fascynowało przedstawicieli Google’a i to właśnie ono powoduje, że pracownicy firmy z Kalifornii dwoją się i troją, aby proponować użytkownikom nowe rozwiązania dostosowane do specyfiki ich działań. Nic zatem dziwnego, że powstają również narzędzia do analizowania i śledzenia potrzeb internautów. Zdecydowaną zaletą Google Trends jest to, że opiera się on wyłącznie na faktach, a nie na prognozach i przewidywaniach. Gromadzone przez Google’a dane statystyczne przedstawione w postaci tabelek, wykresów oraz grafów są niezwykle proste do odczytania oraz zinterpretowania. Chociaż korzystanie z tego systemu jest stosunkowo proste i intuicyjne, to jednak początkujący użytkownicy (zwłaszcza tacy, którzy nie mieli wcześniej styczności z innymi rozwiązaniami firmy z Mountain View) mogą  poczuć się lekko zdezorientowani różnorodnością i liczbą dostępnych opcji. Mimo to już chwila spędzona na zapoznawaniu się z interfejsem pozwoli oswoić się z nowym środowiskiem. Warto jednak zaznaczyć, że dane te opierają się wyłącznie o obecne trendy i tendencje. Nie znajdziemy tutaj np. faktycznej liczby zapytań dotyczących konkretnego hasła. Liczby odpowiadające frazom (od 0 do 100) nie odpowiadają ich liczbie użycia, są jedynie orientacyjnym stosunkiem procentowym, gdzie 100 oznacza największą popularność hasła w danym okresie, 0 natomiast oznacza brak wystarczających danych. Warto o tym pamiętać, kiedy będziemy chcieli wykorzystać Google Trends w naszej strategii biznesowej. Skoro więc nie mamy dostępu do szczegółowych wartości na temat użycia haseł, jakie inne korzyści mogą wyniknąć ze stosowania tego systemu? Przede wszystkim zdobycie cennej wiedzy na temat tego, co obecnie jest w kręgu zainteresować konsumentów, jakie usługi i produkty cieszą się największą popularnością w różnych sezonach czy jakie artykuły blogowe zaciekawią naszych klientów. Czyli, mówiąc wprost, możemy lepiej dostosować treści na naszej witrynie oraz dostępny asortyment do potrzeb konsumentów, dzięki czemu zaczniemy się automatycznie częściej wyświetlać w stronach z wynikami wyszukiwania.

Interfejs – czyli od czego zacząć?

Pierwsze, co rzuca się w oczy po wejściu na stronę, jest przejrzystość interfejsu. Możemy z łatwością wybrać interesujący nas kraj, zapoznać się z najnowszymi wiadomościami i artykułami, zobaczyć, jakie hasła zyskują na popularności czy zaznajomić się ze statystykami z poprzednich lat. Na szczycie strony widnieje oczywiście pole tekstowe, w którym wpiszemy interesujące nas słowa kluczowe lub zagadnienia. Pożądane wiadomości znajdziemy po wyszukaniu interesującej nas frazy. W odpowiedzi na zapytanie zostanie udostępniony nam wykres zainteresowania użytkowników w ujęciu czasowym, według podregionu (w przypadku Polski są to województwa), a także okno z propozycjami podobnych tematów i zapytań. Otrzymujemy zatem kompleksowe informacje na temat wyszukiwanego przez nas hasła, co umozliwi przeprowadzenie wieloaspektowych, złożonych analiz, dzięki którym będziemy w stanie bez trudu przemyśleć kampanię reklamową.

Co możesz zyskać dzięki Google Trends?

Analiza danych statystycznych to jedno, lecz wielu przedsiębiorców może zachodzić w głowę, jak miałoby się to realnie przełożyć na zwiększenie ich sprzedaży. Znajomość aktualnych tendencji możemy wykorzystać na wiele interesujących sposobów. Jednym z tych mniej oczywistych np. jest tworzenie eksperckich tekstów blogowych podejmujących tematykę, która rzeczywiście interesuje naszych klientów. Tym sposobem możemy stworzyć naprawdę pokaźnych rozmiarów lojalną społeczność wokół naszej witryny, która zacznie doskonale współgrać z osobami lubiącymi nas na Facebooku. Pamiętajmy, że w e-marketingu wysokiej jakości treści dostosowane do potrzeb i zainteresowań użytkowników są na wagę złota. Znajomość trendów ułatwi nam także wybór właściwych fraz kluczowych. Bez współpracy z profesjonalnymi agencjami marketingowymi trudno jest znaleźć satysfakcjonujący sposób szukania fraz, a tutaj nie dość, że mamy możliwość przeprowadzenia resarchu, to jeszcze narzędzie jest całkowicie darmowe. Znając takie tendencje z wyprzedzeniem, nie będziemy mieli również żadnych problemów z przeprowadzaniem kampanii sezonowych. Zobaczymy, które zapytania cieszą się większą popularnością chociażby w okresie letnim czy przy okazji świąt. Na końcu trzeba wspomnieć również o popularności lokalnej, co jest niezwykle istotne w przypadku niewielkich przedsiębiorców, działających jedynie w regionie. To właśnie takie biznesy mogą najwięcej zyskać dzięki promocji w wyszukiwarce, o ile naturalnie zastosują strategię bazującą na przeanalizowaniu danych statystycznych. Nie zapominajmy o tym, że Google Trends udostępnia nam również statystyki z poprzednich lat. Zawsze możemy zerknąć, jak kształtowały się tendencje w ubiegłym roku czy dwa lata temu, aby nabrać nieco szerszej perspektywy do prowadzonych przez nas działań.

Google Trends to przydatne narzędzie dla każdego przedsiębiorcy szukającego sposobu na zwiększenie swojej sprzedaży. Wgląd do kompleksowych statystyk pozwoli nam na zaprojektowanie kampanii reklamowej w oparciu o obecnie kształtujące się potrzeby i trendy użytkowników. Będziemy mogli wziąć pod uwagę sezonowość produktów oraz ubiegłoroczne tendencje. Google Trends szybko więc okaże się doskonałym systemem wspierającym nasze działania promocyjne.