Ads

Rozwijający się marketing internetowy sprawia, że kampanie reklamowe prowadzi się coraz bardziej świadomie. Liczne doświadczenia w tym zakresie pozwalają sformułować określone metody i schematy. Możemy przewidzieć ich skuteczność w poszczególnych sytuacjach i dostosować poszczególne plany działania do produktu czy celu kampanii. Są jednak pewne obszary biznesu, w których dobór strategii nie jest oczywisty.

Branża niszowa – co to takiego?

Branże niszowe to dziedziny biznesu, które nie cieszą się dużą popularnością. Wiążą się zazwyczaj z bardzo wyspecjalizowanymi produktami. Obszar takich działalności jest wąski, ale skonkretyzowany, jak na przykład obróbka powietrza czy naprawa dźwigów. Pojęcie często utożsamiane jest z niszą rynkową, jednak oba zjawiska niewiele mają ze sobą wspólnego. Wręcz przeciwnie.

Nisza rynkowa to stan bardzo pożądany przez właścicieli firm. Klienci wiedzą, czego potrzebują i są gotowi za to zapłacić, jednak żaden istniejący produkt nie spełnia ich oczekiwań. Przedsiębiorcy poszukują nisz rynkowych, by wokół nich zorientować swój biznes. Dzięki temu są pionierami w danej dziedzinie.

Branża niszowa również stwarza możliwość zyskania silnej pozycji na rynku. W tym przypadku przedsiębiorca musi się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami, by osiągnąć swoje cele. Klienci zazwyczaj nie wiedzą o istnieniu produktu i nie odczuwają potrzeby posiadania go. Uświadomienie ich o tym to wyzwanie dla kampanii reklamowej.

Promowanie branż niszowych – co w tym trudnego?

Tworzenie kampanii dla mało popularnych ma na celu przede wszystkim rozpoznanie potencjalnych klientów i przedstawienie im produktu. Dzięki temu możemy zaistnieć na rynku. To pierwszy krok do zwiększenia sprzedaży – zbudowanie świadomości marki. Nie jest to jednak łatwe. Dlaczego? Przebieg takiej kampanii jest równie nietypowy jak sama branża. Oznacza to, że sprawdzone w popularnych obszarach biznesu metody niekoniecznie zadziałają w tym przypadku. Promowanie branż niszowych wymaga więc specjalnego podejścia.

Jak zrobić skuteczną kampanię dla branży niszowej?

Na początku działań promocyjnych możemy tylko przewidywać, do kogo kierować produkt i w jaki sposób to zrobić. Jeśli nie wiadomo, co jest skuteczne, najlepszym sposobem będzie obserwacja. Promowanie produktów z branż niszowych wymaga indywidualnego podejścia i wypracowania swoistych metod. Kiedy produkt jest niestandardowy, ścieżka promocji również jest niekonwencjonalna. Podczas kampanii powinniśmy sprawdzać różne sposoby i rozwijać te, które okażą się efektywne. Warto zacząć od standardowych rozwiązań, o szerokim zasięgu. Na podstawie raportów możemy wtedy określić, jakie grupy osób interesują się reklamą, które kanały są bardziej efektywne i w jakich godzinach osiągamy najlepsze wyniki. W ten sposób stopniowo zawężamy działania promocyjne do tych najskuteczniejszych i kierujemy treści do ściśle określonej grupy docelowej – osób w konkretnej lokalizacji, grupie wiekowej, o sprecyzowanych zainteresowaniach. Taka droga do sukcesu wiąże się z regularnym wprowadzaniem modyfikacji. Kiedy wciąż poszukujemy optymalnych metod, zmiany pozwalają obserwować, co przybliża do celu, a co od niego oddala. Kilkutygodniowa obserwacja efektów każdej modyfikacji pozwala określić, czy działania idą w dobrym kierunku. Dzięki temu mamy coraz precyzyjniej ukształtowaną wizję promocji i plan działania.

Jak to wygląda w praktyce?

Warto przyjrzeć się konkretnym kanałom promocji, jakie stosuje się podczas kampanii dla branż niszowych oraz możliwościom, które stwarzają. Wybór takich kanałów będzie oczywiście zależeć od celu kampanii reklamowej. W przypadku branż niszowych kampanie prowadzi się, aby budować świadomość marki i produktu. Dzięki temu możemy osiągnąć rozpoznawalność wśród konsumentów. Z tego powodu miarą efektywności kampanii będą kliknięcia. To dowód zainteresowania potencjalnego klienta firmą lub produktem. Należy więc dobrać takie kanały, które pozwalają na realizację głównych założeń kampanii.

Reklama displayowa

To jedna z najskuteczniejszych form przekazu, jakimi posługujemy się podczas kampanii dla branż niszowych. Tego rodzaju reklama dobrze sprawdza się przy budowaniu rozpoznawalności. Banery wyświetlane na różnych stronach internetowych to uniwersalne rozwiązanie, które trafia do wielu grup odbiorców. Graficzna forma reklamy sprawia, że dociera ona do odbiorcy, nawet gdy nie poświęci on aktywnie swojej uwagi. Dzięki temu użytkownicy sieci zapamiętują produkt, a część z nich to nasi potencjalni klienci.

YouTube Advertising

Reklamy video to skuteczny sposób na zaprezentowanie produktu nowym osobom. Spoty wyświetlane użytkownikom serwisu YouTube przed filmem mogą sprawić, że ktoś zapamięta markę lub zainteresuje się produktem. Skuteczność tej metody wynika w dużej mierze z możliwości kierowania reklamy do określonych grup na podstawie wybranych kryteriów. Mogą to być dane demograficzne, zainteresowania, zdarzenia z życia czy dotychczasowa styczność z produktem. W ten sposób zwiększa się szansa, że reklama trafi do osoby, która potrzebuje danego produktu i zainteresuje się nim. Na podobnej zasadzie kierowane są reklamy w postaci e-maili.

Remarketing

Ten rodzaj kampanii działa na wielu obszarach – wyświetla reklamy w serwisie YouTube, banery w serwisach społecznościowych, kieruje e-maile do określonych osób. To szczególnie istotna metoda działania w promocji niepopularnych branż. Polega na kierowaniu reklam do osób, które zetknęły się już z produktem i wykazały zainteresowanie nim. Dlaczego to takie ważne w przypadku branż niszowych? Aktywność użytkowników to główny cel takich kampanii, a remarketing pozwala na utrzymanie efektów, które już wypracowaliśmy.

Czy to jednak wystarczy, by nasze działania były skuteczne? Wybranie odpowiednich kanałów to istotny etap planowania każdej kampanii. Jednak najważniejszy aspekt, z jakim trzeba się zmierzyć podczas promocji branży niszowej, to umiejętne kierowanie poszczególnymi kanałami. Na to jednak nie ma uniwersalnej metody.

Za co płacimy?

Finanse to istotny aspekt każdej kampanii reklamowej. Decydując się na działania promocyjne, oczekujemy, że wydatki będą w pełni skoordynowane z efektami. W przypadku branży niszowej najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się rozliczenie za kliknięcie. Dlaczego?

To kolejna sprawa ściśle związana z głównym zadaniem kampanii. Kiedy za cel stawiamy sobie konwersje i sprzedaż, kliknięcia nie znaczą wiele. Inaczej jest w przypadku branż niszowych. Ich promocja ma na celu budowanie świadomości marki i rozpoznawalności. Z tego powodu kliknięcie jest dobrą miarą efektywności kampanii – to wyraz zainteresowania ze strony użytkownika. W ten sposób płacimy za to, co jest dla nas pożądanym efektem, a nie za coś, co może prowadzić do uzyskania takiego efektu. Dzięki temu ryzyko związane z inwestycją reklamową jest niskie.

Czy kampanie branż niszowych mogą być skuteczne?

Zdecydowanie tak. Wymaga to tylko odpowiedniego podejścia. Działalność w branży niszowej nie wiąże się z brakiem zainteresowania produktem. Trudność związana z prowadzeniem takiego biznesu polega na znalezieniu odpowiednich sposobów dotarcia do klientów. Potencjalny nabywca często jest nieświadomy istnienia obiektu swojego zainteresowania lub nie wie, jak i gdzie go szukać. Z tego powodu często nie mamy informacji o znacznej części wyszukiwań, które dotyczą naszego produktu. Zadaniem kampanii jest znalezienie skutecznych sposobów na dotarcie do klienta. Należy tak kierować działaniami, aby ułatwić potencjalnemu klientowi dotarcie do produktu. Dzięki odpowiednio poprowadzonej promocji nie tylko zbudujemy od podstaw świadomość produktu, ale wykorzystamy istniejący już potencjał.