Ads

Od czasu, kiedy Google Adwords zmieniło nazwę na Google Ads, możemy w zasadzie mówić o nieustannym rozwoju tej platformy. Dynamika, innowacyjność oraz automatyzacja to zdecydowanie najwyraźniejsze cechy w podejściu przedstawicieli firmy z Mountain View do aktualizowania tego systemu, to właśnie one były najistotniejsze w trendach i zmianach, z jakimi mieliśmy do czynienia w 2019. 

Skillshop – innowacyjna platforma e-learningowa

Każdy, kto kiedykolwiek chciał pracować w branży SEM, doskonale wie, jak do niedawna przebiegało zdobywanie certyfikatów potwierdzających naszą biegłość w tworzeniu i optymalizowaniu kampanii w systemie Google Ads. W 2019 roku Google zmieniło swoją politykę i w miejscu platformy Google Partners pojawiła się usługa Skillshop. Platforma ta to, mówiąc w pewnym uproszczeniu, miejsce dostępu do szeregu szkoleń, sprawdzianów wiedzy oraz certyfikowanych egzaminów, dzięki którym możemy posiąść umiejętności niezbędne do zrozumienia wszystkich funkcji systemu Google Ads. Jest to istotna zmiana przede wszystkim dla wszystkich osób, które chcą zainteresować się tworzeniem kampanii, ponieważ dzięki cyklowi szkoleń będziemy w stanie w kilka godzin przyswoić materiał pozwalający nam opanować nie tylko podstawy, ale również zaawansowane zagadnienia związane z marketingiem internetowym.

Google shopping w grafice

Niejednemu użytkownikowi z pewnością zdarzyło się szukać obrazów za pośrednictwem Google grafiki. Od niedawna możemy zaobserwować tam fotografie z kampanii Google shopping. Jak ta zmiana wpływa na poruszanie się w obrębie wyników wyszukiwania? Jeśli interesują nas zdjęcia np. kurtki bądź drona, to od razu będziemy mogli zorientować się w tym, gdzie i za ile takie produkty można nabyć. To niezwykle istotne, chociażby w kontekście poszukiwania prezentów. Przeszukujemy obrazy w celu znalezienie odpowiedniego modelu danego przedmiotu, a nad wynikami organicznymi widnieje intuicyjny rząd produktów, które możemy błyskawicznie kupić. Znacznie skraca to proces poszukiwania interesujących nas propozycji.

Inteligentne określanie stawek

Na przestrzeni ostatnich miesięcy pracownicy Google dołożyli wszelkich starań, aby nie tylko inwestować w systemy uczące się, ale również nieustannie je usprawniać i wyposażać w nowe funkcje. Dzięki temu w roku 2019 mogliśmy zauważyć odczuwalne usprawnienie w przypadku zarządzania stawkami w obszarze kampanii. Co więcej, sama firma z Kalifornii sugeruje, żeby stawiać właśnie na tę opcję podczas tworzenia strategii, ponieważ wahania stawek są tak gwałtowne, że manualne ich ustawianie jest zwyczajnie nieopłacalne. Lepiej zaufać skuteczniejszemu samouczącemu się mechanizmowi.

Kampanie lokalne

Google nie pozostaje głuche na potrzeby użytkowników, a ci jasno sygnalizują, że nawet w przypadku biznesów lokalnych, najpierw sprawdzają stronę internetową przedsiębiorstwa, gdzie zapoznają się z asortymentem, aby dokonać zakupów stacjonarnie. Właśnie z myślą o takich konsumentach powstał całkowicie nowy typ kampanii, promujących działalność lokalnych przedsiębiorców – wyświetlających ich na mapach Google, w sieci reklamowej, a nawet w serwisie YouTube. Z pewnością pomoże to małym biznesmenom poszerzyć swoją pulę klientów. Skuteczność tego rodzaju reklam można zmierzyć procentowym wzrostem odwiedzin konsumentów w placówce stacjonarnej.

Reklamy w serwisie YouTube

YouTube reklamaFilmy na YouTubie cieszą się ogromną popularnością, Google doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielki potencjał drzemie w tej platformie, nic zatem dziwnego, że w końcu zaczęto wykorzystywać jej pełen potencjał. Co prawda działania pracowników Google’a w obrębie tej platformy zawsze były wyraźne, to jednak dopiero w ostatnim roku można było zaobserwować wzmożone prace nad wykorzystywaniem YouTube do celów marketingowych. Alternatywą dla dotychczas stosowanych 30-sekundowych spotów z możliwością pominięcia po pięciu sekundach stały się tzw. bumper ads, a więc kilkusekundowe filmy nastawione przede wszystkim na zwiększanie świadomości marki. Specjaliści od marketingu twierdzą, że jest to dużo skuteczniejsza strategia reklamowa niż puszczanie całych półminutowych reklam, które zostają pominięte po zaledwie pięciu sekundach. Taki komunikat nie zostawia praktycznie żadnego śladu, natomiast dynamiczne, skondensowane w pięciu sekundach treści zawsze zostają w pamięci. Bumper Machine to narzędzie umożliwiające przerobienie dowolnego materiału o dziewięćdziesięciu sekundach trwania na docelowy format bumper’a. Z pewnością będzie to mocno trendowane rozwiązanie w pierwszych miesiącach nowego roku.

Wyżej wymienione nowości to jedynie wierzchołek góry lodowej. Ostatni rok obfitował w wiele zmian, jednak naszym zdaniem, właśnie te wymienione zasługują na szczególną uwagę. To właśnie po nich najlepiej widać strategię rozwoju firmy z Kalifornii, i to właśnie w tych obszarach najlepiej realizują się założenia dynamiki, innowacji oraz automatyzacji. Co natomiast przyniosą nam kolejne miesiące nowego roku?

Automatyzacja i AI

AI, automatyzacja kampaniiGoogle to firma, która nieustannie dąży do zostania pionierem w obszarze implementacji sztucznej inteligencji i wykorzystania systemów samouczących się. Nie trudno więc przewidzieć kierunek, w którym będzie rozwijała się usługa Google Ads. Możemy spekulować, że w kolejnym roku jeszcze większy nacisk zostanie położony na ten czynnik. Warto zauważyć, że algorytmy coraz lepiej naśladują ludzkie zachowania, postępy w tej technologi są naprawdę zaskakujące, spodziewajmy się więc tego, że kolejne funkcje systemu Google Ads mogą zostać całkowicie zautomatyzowane. Obecnie mamy do czynienia z automatycznym określaniem stawek, przewidywaniem średniego CTR oraz zaznajamianiem się z historią przeglądania użytkowników. Profesjonaliści są zgodni w tym, że w obszarze PPC sztuczna inteligencja nie radzi sobie jeszcze z podejmowaniem decyzji opartymi o czynnik ludzki. Problemem jest rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań konsumentów. Nad tym specjaliści z Google będą pracować, aby zwiększyć zakres działania AI. Czekamy zatem, aż w nowym roku zostanie ogłoszone, że systemy uczące się są w stanie reagować w tempie i ze skutecznością człowieka, realizować skomplikowane zadania wymagające przewidywania zachowań konsumenta oraz wchodzić w wieloelementowe relacje z człowiekiem. To ostatnie z pewnością przełoży się na usprawnienie działania chatbotów, które w tym roku było mocno promowanym rozwiązaniem.

Marketing video

To oczywiste, że skoro Google zaczął kłaść większy nacisk na promowanie działalności reklamodawców w serwisie YouTube, to w 2020 roku możemy spodziewać się kolejnych prac związanych z rozwojem tego obszaru. Google z pewnością będzie przypominał o swoim narzędziu Bumper Machine, aby przekonywać coraz większą liczbę reklamodawców do tworzenia krótkich i dynamicznych filmów stawiających właśnie na zwiększenie świadomości marki, a nie na faktyczne reklamowanie produktu czy usługi. Tworzenie kampanii wykorzystujących serwis YouTube z pewnością stanie się dużo popularniejsze, a osoby, które do tej pory nieufnie spoglądały w tym kierunku, będą mogły faktycznie przekonać się o potencjale tego rozwiązania.

Marketing internetowy to przestrzeń, która nie stoi w miejscu. Mniejszych czy większych innowacji możemy spodziewać się niemalże w każdym obszarze, lecz dotychczasowe trendy i tendencje, a także decyzje podejmowane przez Google, dość jasno wskazują, jaki kierunek pracownicy firmy z Kalifornii obiorą w przyszłym roku. Z pewnością możemy mówić o coraz większym i szybszym rozwoju AI, mocniejszym nacisku na kampanie oparte o filmy wideo, a także na doskonaleniu responsywności swoich komunikatów reklamowych w wynikach wyszukiwania. Wszystko to ma prowadzić do jeszcze większych udogodnień dla użytkownika i reklamodawcy, a dzięki systemom samouczącym się, również dla osób zajmujących się obsługą i optymalizacją kampanii. W roku 2020 nie będziemy narzekać na nudę, wręcz przeciwnie.