Marketing

Każdy, kto zajmuje się szeroko rozumianym marketingiem internetowym, wie, że jednym z największych graczy w tym obszarze jest oczywiście firma Google. Zdecydowana większość użytkowników wciąż utożsamia ją jedynie z najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, jednak wystarczy być nieco bardziej zorientowanym w branży, aby zauważyć, ile fantastycznych rozwiązań i systemów promocyjnych proponuje Google. Oczywiście najpopularniejszym z nich jest system reklamowy Google Ads, w którego obrębie możemy tworzyć zaawansowane kampanie. Osobom zajmującym się prowadzeniem sklepów internetowych z pewnością przyda się również znajomość usługi Google Merchant Center (w wolnym tłumaczeniu – centrum zakupowe Google). Co to dokładnie jest i z jakimi udogodnieniami wiąże się korzystanie z niej? 

GMC – kilka podstaw na początek

Warto zauważyć, że wielu użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google doskonale wie, czego szuka. Mają określone wyobrażenie na temat rodzaju produktu, jego zastosowania oraz ceny. Właśnie stąd biorą się liczne zapytania wzbogacone nie tylko o jasno określony kolor danego przedmiotu, ale również – cenę. Internauci zwykle określają swój budżet jeszcze zanim zdążą usiąść do komputera czy wyciągnąć z kieszeni telefon. Google Merchant Center jest właśnie narzędziem stworzonym pod tego rodzaju zapytania. Wyniki są reprezentowane przez zdjęcia produktowe opatrzone odpowiednią etykietą, kwotą oraz nazwą strony internetowej, do której prowadzi dany odnośnik (warto zauważyć, że użytkownik zostaje przekierowany konkretnie na stronę z interesującym go produktem, a nie na stronę główną). Jeśli nie jesteśmy usatysfakcjonowani wynikami, to zawsze możemy przejść do zakładki „zakupy”, gdzie nie dość, że znajdziemy dużo więcej propozycji, to jeszcze będziemy mogli doprecyzować cechy pożądanego produktu, korzystając z odpowiednich filtrów. Z perspektywy użytkownika GMC jest więc doskonałym sposobem na szybkie i bezproblemowe znalezienie produktu dostosowanego do swoich potrzeb. Jak to natomiast wygląda z perspektywy reklamodawcy?

Dlaczego warto korzystać z narzędzia GMC?

Odpowiedź na zadane powyżej pytanie wydaje się z pozoru oczywista, przecież każdy przedsiębiorca dąży do zwiększenia grupy swoich klientów, a właśnie temu mają służyć działania w obszarze marketingu internetowego. Zrozumienie jednak sposobu funkcjonowania działania GMC może dać naprawdę spektakularne rezultaty i chociażby dlatego warto poznać specyfikę tej usługi. Warto zaznaczyć, że do prowadzenia kampanii produktowych w systemie Google Ads konieczne jest założenie konta w GMC. Połączenie tych dwóch narzędzi może w szybkim tempie zauważalnie przyczynić się do zwiększenia konwersji, co naturalnie przekłada się na sprzedaż. Za pośrednictwom centrum zakupowego Google’a jesteśmy w stanie przesłać wszystkie niezbędne informacje na temat produktów oraz firmy. Robi się to za pomocą specjalnego pliku produktowego. Zawiera on wiele zmiennych, które musimy dopasować do specyfiki oferowanych towarów oraz polityki samego sklepu. Nie da się ukryć, że musimy się naprawdę przyłożyć do tworzenia takiego pliku, ponieważ skuteczność kampanii reklamowej będzie ściśle uwarunkowana naszymi wyborami dokonanymi na tym etapie. Na szczęście sam formularz pomaga nam poprzez oznaczanie kategorii trzema atrybutami określającymi ich wagę.

Niemalże nieograniczone możliwości

Czy jednak po stworzeniu takiego pliku nie możemy już nic z nim robić? Możemy – jak najbardziej. Google jak zawsze wychodzi naprzeciw potrzebom reklamodawców i daje naprawdę wiele możliwości w zakresie modyfikacji pliku produktowego. Tego rodzaju kampanie są niezwykle dynamiczne, a skrupulatna analiza pozwoli nam zrozumieć, co dokładnie działa w jej obrębie, a gdzie należałoby zmienić strategię. Usługa pozwala nam na zastosowanie zróżnicowanych reguł automatycznych, dzięki którym będziemy mogli wyeliminować obecne w pliku błędy, stworzyć oryginalne etykiety czy nawet dostosować komunikaty reklamowe do określonych fraz kluczowych. Nie da się ukryć, że innowacyjność i proponowanie nowoczesnych rozwiązań zawsze było znakiem rozpoznawalnym Googla, nie inaczej jest i w tym przypadku.

GMC – dla kogo jest przeznaczona?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, komu najbardziej przyda się usługa GMC. Odpowiedź jest bardzo prosta – każdemu przedsiębiorcy prowadzącemu sklep – zarówno internetowy, jak i stacjonarny. Możliwość pojawiania się na pierwszych miejscach stron wyszukiwania po wpisaniu odpowiedniego zapytania to gwarancja zwiększonej sprzedaży.

Korzystanie z nowoczesnych narzędzi, łączenie ich funkcji z pozostałymi narzędziami promocji w internecie to klucz do sukcesu. Oczywiście należy podchodzić do takich działań z pełnym profesjonalizmem, metodycznie analizować przebieg kampanii i planować jej dalsze etapy.