aktualności

Black Friday, czyli Czarny Piątek to akcja rabatowa pochodząca z USA, która stała się fenomenem na skalę światową. Ten dzień z roku na rok przynosi branży e-commerce rekordowe zyski. Jego data przypada na piątek po Dniu Dziękczynienia, więc w 2022 roku jest to 25 listopada. Jednocześnie jest to czas zwany Złotym Kwartałem dla handlu, który obejmuje trzy ostatnie miesiące roku – okres świąteczno-noworoczny cechuje się najwyższą sprzedażą.

W ciągu ostatnich lat koncepcja Black Friday ewoluowała, dzięki czemu powstał również Cyber Monday oraz cały Black Week pełen wyjątkowych promocji. Ten maraton zakupowych wyprzedaży z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Na tak intensywny sezon odpowiednio powinni przygotować się właściciele sklepów internetowych. Aby ten okres był jak najbardziej opłacalny, powinni opracować specjalną strategię reklamową na Black Friday.

Jak wykorzystać Google Ads na Black Friday? 

Okres wyprzedaży i Black Friday to niewątpliwie ogromna szansa dla branży e-commerce. Wiąże się też jednak z dużą konkurencją – wielu sprzedawców działa w branżach sezonowych i promocję swojej oferty zaczynają właśnie w tym czasie. Jak więc wyróżnić się na tle innych firm w tak intensywnym sezonie zakupowym? Eksperci Google Ads i Facebook Ads podpowiadają, że przygotowania sklepu online należy zacząć 2-3 miesiące wcześniej.

kampania Black FridayDobrym rozwiązaniem na początek jest przeanalizowanie danych z poprzednich lat i wyciągnięcie wniosków, które ułatwią stworzenie tegorocznej strategii. W oparciu o obecne trendy warto też wybrać flagowe produkty, które przyciągną uwagę klientów. Przygotowując kampanię, należy zapoznać się z dostępną w panelu opcją „Korekta sezonowa”. Dzięki niej można określić, o jaki procent może zmienić się współczynnik konwersji.

Kluczowym aspektem kampanii Google Ads jest budżet reklamowy. W tym zakresie można wybrać najwyższą kwotę, jaką chce się zapłacić za kliknięcie (CPC), średni budżet dzienny lub budżet wspólny dla kampanii. Ma się też wpływ na to, jaki ruch generuje reklama – ustawienie wyższych stawek zwiększy go, ale wzrosną też wydatki. W zależności od rodzaju kampanii istnieją dedykowane strategie ustalania stawek: dla kampanii brandowych będzie to eCPC, dla tekstowych i produktowych – maksymalizacja wartości konwersji, a dla graficznych oraz video – maksymalizacja konwersji.

Co sprawdzić przed uruchomieniem kampanii na Black Friday?

W branży e-commerce znajduje się równie dużo małych, co dużych sklepów internetowych. Niezależnie od ich wielkości właściciele powinni na bieżąco sprawdzać dostępność asortymentu. Ma to szczególne znaczenie podczas przygotowywania kampanii na Black Week –  dzięki tej akcji promocyjnej można zyskać 3-5 razy większą konwersję. Co jeszcze warto sprawdzić przed rozpoczęciem kampanii Google Ads?

  • Czy kampania Google Shopping może wyświetlać wszystkie produkty?
  • Czy product feed jest zaktualizowany?
  • Czy w plikach produktowych są zawarte wszystkie cenne dla klientów informacje, np. cena standardowa i po obniżce?
  • Czy kampania remarketingu dynamicznego wyświetla wszystkie możliwe pozycje?
  • Czy jest włączona kampania DSA uzupełniająca frazy, których nie ma w kampaniach Search?
  • Czy są uruchomione kampanie tekstowe skierowane na różnorodne frazy: produktowe, generyczne i brandowe?
  • Czy kampanie mają właściwe strategie ustalania stawek?
  • Czy dodano w feedzie produktowym Merchant frazę „Black Friday”?
  • Czy reklamy zostały dodane na konto z odpowiednim wyprzedzeniem, które zapobiegnie opóźnieniom związanym z ich weryfikacjom?
  • Czy dodano do reklam rozszerzenia: promocji, objaśnień, linków do podstron?
  • Czy została włączona w reklamie funkcja „Countdown”?

Kreatywność sposobem na sukces reklam w Black Friday

Przedsiębiorcy, którzy wybiorą SEM jako narzędzie marketingowe w Black Friday, powinni pamiętać, że kreatywność i spryt uchroni ich przed dużymi wydatkami na kampanię. Ogólne frazy, takie jak „rabaty Black Friday” z pewnością będą znacząco droższe niż doprecyzowane, szczegółowe sformułowania związane z konkretnymi produktami, które oferuje sklep. Swoje działania warto też uzupełnić o wpisy w wizytówce Google Moja Firma, posty w mediach społecznościowych czy wykorzystanie Google Trends czy Google Analytics, aby jak najlepiej poznać potrzeby konsumentów.

Reklamy Google Ads sprawią, że dany sklep internetowy zostanie zauważy przez użytkowników, a ciekawa treść i atrakcyjna oferta promocyjna z pewnością zachęcą ich do zakupów. Aby mieć pewność, że kampania odniesie sukces w czasie Black Weeks, warto skorzystać z oferty profesjonalnej agencji SEM.