Marketing

Z konieczności promowania swojej firmy w internecie zdaje sobie sprawę każdy przedsiębiorca. Możliwości w tym zakresie jest jednak całkiem sporo – dwa główne obszary, czyli SEO i Google Ads mogą znacząco w tym pomóc, jednak, by wybrać odpowiednią metodę, trzeba nieco poznać charakter tych strategii.

SEO — co to jest?

SEO to strategia długofalowa, na rezultaty musimy w tym wypadku poczekać. Ile? To zależy od branży, jakości strony, trafności podjętych działań. Jest tu bardzo dużo czynników, o które trzeba zadbać. Rezultaty jednak są tego warto. SEO, czyli inaczej mówiąc pozycjonowanie, pozwala bowiem na wyświetlanie strony internetowej firmy na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlaczego jest to takie ważne? Jak pokazują badania, użytkownicy zwykle sprawdzają tylko pierwszych 10 wyników, nie zapoznając się zresztą z nich. Jaki wniosek? Prosty! Chcesz by trafili na Twoją stronę – musisz mieć dobrze wypozycjonowaną witrynę inaczej prawdopodobieństwo na to, że na nią trafią jest stosunkowo niewielkie.

Osiągnięcie dobrego wyniku, nie jest jednak takie łatwe. Działania muszą być prowadzone na różnych płaszczyznach. Po pierwsze trzeba dostosować stronę internetową do wymagań wyszukiwarki Google, tak by boty uznały ją za wartościową dla użytkowników. Co to oznacza? Musi być ona responsywna, posiadać stronę mobilną (ta jest szczególnie wartościowa dla Google), szybkość ładowania, oraz dostosowany kod strony także mają tu duże znaczenie. Poza tym konieczne jest przygotowanie wartościowego contentu, który nie tylko będzie profesjonalny i cenny dla użytkowników, ale także będzie zawierał słowa kluczowe, czyli frazy, na które pozycjonuje się stronę. I tu kolejna zależność, przy opracowywaniu strategii konieczne jest dobranie odpowiednich słów kluczowych muszą one mieć wysoki wskaźnik wyszukań, jak i być całkowicie zgodne z ofertą. Konieczne jest także określenie czy działania SEO mają być prowadzone lokalnie, czy ogólnie. Samo opracowanie strategii zatem jest czasochłonne, a w trakcie prowadzenia działań konieczna jest stała analiza i wprowadzanie modyfikacji.

A co z Adsem?

W przypadku kampanii Google Ads jest zupełnie inaczej, tu na wyniki możemy liczyć bardzo szybko. Kampania działa właściwie od chwili uruchomienia. Musimy tylko określić słowa kluczowe, na które ma się wyświetlać nasza reklama, wskazać grupy docelowe i okres działania. W tym wypadku mamy jednak do czynienia z kampanią płatną, Google Ads to bowiem płatne wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się obok tych organicznych (na których kolejność wpływa SEO). W związku, z czym by reklama się wyświetliła musimy określić stawkę, jaką chcemy zapłacić za jedno kliknięcie w reklamę, jak i zadeklarować dzienny budżet, w przypadku niektórych branż stawki są bardzo wysokie, a co za tym idzie z bardzo małym budżetem może nie udać nam się wyświetlić reklamy, a co za tym idzie kampania może być nieefektywna. Niemniej sam budżet to nie jedyne co wpływa na wyświetlanie się reklamy, znaczenie ma także w tym wypadku jakość strony docelowej, jak i właściwy dobór słów kluczowych, (podobnie jak w przypadku SEO). W Google Ads frazy kluczowe nie powinny być jednak za wąskie, ponieważ bardzo ograniczy to możliwość wyświetleń. Niewątpliwą zaletą kampanii Google Ads jest jednak to, że zawsze dokładnie widzimy jak działa, jakie słowa generują ruch, a jakie nie, mamy dokładną kontrolę nad wszystkimi elementami, co pozwala na optymalizację działań i stopniowe zwiększanie ich skuteczności.

Prowadzenie działań SEO, jak i kampanii Google Ads może przynieść wymierne korzyści dla firmy. Obie strategie umożliwiają zwiększenie ruchu na stronie i ilości konwersji, to która z nich jest lepsza jest jednak trudne do określenia. Zależy to bowiem od wielu zmiennych. Najlepszym rozwiązaniem będzie tu synergia tych dwóch działań, pozwoli to dotrzeć do szerokiego grona klientów, i tym samym znacząco zwiększyć ilość konwersji.