System Google Ads to doskonale narzędzie reklamowe i obecnie podstawa efektywnej działalności marketingowej w internecie. Liczne funkcje pozwalają lepiej dostosowywać przekaz do odbiorców i zwiększać jego skuteczność. Szczególną rolę w zakresie optymalizacji kampanii odgrywają rozszerzenia reklam Google Ads.
Najważniejsze informacje
- Rozszerzenia reklam Google Ads to dodatkowe informacje na temat firmy i jej działalności
- Za pomocą rozszerzeń możemy wpływać na większą widoczność reklam w sieci Google oraz poprawę statystyk strony.
- Komponenty reklam w Google Ads mogą być generowane i dodawane w sposób automatyczny lub ręczny.
Definicja rozszerzeń reklam w Google Ads
W największym uproszczeniu rozszerzenia w Google Ads to dodatkowe informacje pomocnicze na temat firmy, oferowanych przez nią produktów czy usług. Można, choć nie trzeba, dodać je do reklam emitowanych w wynikach wyszukiwania. Zamiennie używa się tu nazwę „komponenty” lub „rozszerzenia informacji w witrynie”. Mogą być one stosowane w sieci reklamowej i wyszukiwania Google, a przy tym na poziomie konta, pojedynczej kampanii lub konkretnej grupy reklam. Wyróżniają się na tle innych m.in. niestandardowym układem elementów. Rozszerzenia reklam zostały wprowadzone już wcześniej w systemie AdWords. Działały wtedy na tej samej zasadzie, choć było dostępnych mniej opcji. Od tego czasu system zmienił nazwę, ale przybyły również nowe funkcje, dzięki którym można zwiększyć atrakcyjność swoich reklam dla użytkownika sieci.
W jaki sposób wyświetlane są komponenty reklamowe?
Istnieje wiele możliwości dopasowania rozszerzeń reklam pod własną działalność biznesową w systemie Google Ads. Nie oznacza to jednak, że komponenty pojawią się po każdym wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę. Tak samo nie ma żadnej pewności odnośnie liczby takich wyświetleń czy ich częstotliwości. Algorytmy automatycznie wybierają wyłącznie te, które mają największy potencjał, aby zainteresować konkretnego użytkownika sieci. Zatem to Google wybierze najskuteczniejsze i najtrafniejsze odpowiedzi na zapytania. Decyduje o tym wiele czynników. Wpływ ma na to ranking strony w wyszukiwarce Google, pozycja reklamy czy szczegółowe ustawienia rozszerzeń dla danej kampanii. Większa liczba komponentów nie zawsze będzie tu atutem. Niemniej można założyć, że na wyświetlanie rozszerzenia lokalizacji istotny wpływ ma również położenie geograficzne użytkownika. Chociaż nie istnieje żadna gwarancja odnośnie pojawienia się komponentu przy reklamie, to warto spróbować, aby tak się właśnie stało.
Jakie korzyści przynosi stosowanie rozszerzeń Google Ads?
Stosowanie rozszerzeń reklam w Google Ads, jak i wcześniej w AdWords, ma istotne znaczenie i przynosi określone korzyści. Z tego powodu warto rozważyć to rozwiązanie. Chodzi tu przede wszystkim o poprawę widoczności na stronie wyników wyszukiwania Google, a także wzrost współczynnika CTR (click through rate). Dlatego warto wykorzystać dostępne rozszerzenia. Do ich najważniejszych zalet zaliczymy:
- uatrakcyjnienie treści reklamy tekstowej – rozszerzenia zwiększają jakość, przejrzystość i czytelność, a także urozmaicają przekaz, bezpośrednio przekłada się to na efektywność działań marketingowych;
- wzrost widoczności w sieci – wpływa na zwrócenie uwagi użytkowników poprzez wyróżnienie się, rozszerzenia reklam Google Ads zwiększają też objętość samej reklamy na danej stronie i przyczyniają się do wzrostu rozpoznawalności marki;
- możliwość prezentacji dodatkowej treści – to istota rozszerzeń, ale też ich atut z punktu widzenia reklamodawcy i odbiorcy, pozwala na bardziej kompleksowe zaprezentowanie firmy oraz jej oferty w sieci Google;
- elastyczność – możliwość dostosowania rozszerzeń do oczekiwań użytkowników czy konkretnych celów marketingowych, wpływa to także na poprawę wyniku jakości (Quality Score) i pozwala na testowanie różnych rozwiązań czy strategii;
- wyświetlanie na podstawie przewidywanej skuteczności – lepsza trafność w stosunku do zapytań, może też pozytywnie przełożyć się na liczbę kliknięć oraz konwersji;
- wygoda dla użytkownika – szybka możliwość kontaktu bez poszukiwania podstron z informacjami na temat np. lokalizacji czy numeru telefonu, ułatwia to interakcję z firmą;
- płatność za efekt – dodanie w Google Ads rozszerzenia do reklam nie generuje dodatkowych kosztów, dopiero kliknięcie jest płatne (zgodnie z modelem PPC), zwiększa to zatem zwrot z inwestycji dla działań marketingowych w sieci.
Ręczne rozszerzenia w reklamach Google Ads
Liczba rozszerzeń reklam Google AdWords nie była stała. Wynikało to ze zmian i rozwoju systemu. Obecnie Google Ads oferuje 19 rozszerzeń reklam. Wśród nich 11 można skonfigurować ręcznie. W sposób automatyczny działa natomiast 8. Komponenty ręczne Google Ads użytkownik tworzy samodzielnie.
Komponenty z rozszerzeniem informacji
Pozwalają na wybór wyświetlanego pod reklamą domyślnego nagłówka, w ten sposób można doprecyzować informacje o Twojej firmie w Google, a także o jej ofercie, np. dostępne modele, marki, typy, style, udogodnienia. Ten typ komponentu pozwala uzyskać użytkownikowi wiele informacji na poziomie wyników wyszukiwania.
Rozszerzenia objaśnień
Komponenty z objaśnieniem to dodatkowy tekst pod reklamą podkreślający najważniejsze atuty oferty oraz informacje o firmie albo witrynie, są to zazwyczaj zwięzłe komunikaty (do 25 znaków) – np. o bezpłatnej dostawie, szybkim czasie realizacji albo długich godzinach otwarcia. Służą jako dopełnienie i doprecyzowanie tematu.
Rozszerzenia połączeń
Komponent połączenia telefonicznego pozwala zamieścić numer kontaktowy, w przypadku smartfonów wystarczy kliknąć, aby nawiązać w szybki sposób rozmowę z przedstawicielem firmy. Istnieje tu opcja ustawienia, w jakich godzinach można wykonywać połączenia.
Rozszerzenie połączenia

Rozszerzenia formularzy kontaktowych
Komponent z formularzem kontaktowym to kolejny sposób na udostępnienie możliwości szybkiego kontaktu z firmą z poziomu wyników wyszukiwania. I właśnie z tego powodu warto skorzystać z tego rozszerzenia w swojej kampanii.
Rozszerzenia linków do podstron
Komponenty z linkami do podstron pozwalają na wyświetlanie w reklamie odnośników do większej liczby stron docelowych (od 2 do 6) w postaci nagłówków lub hiperłączy z opisami. To rozwiązanie zazwyczaj przynosi wymierne korzyści. Sprzyja bowiem generowaniu ruchu na większej liczbie podstron.
Rozszerzenia aplikacji
Komponent instalacji aplikacji pozwala na dodanie ikony przycisku, którego wciśnięcie kieruje do miejsca szybkiej instalacji na urządzeniu. To opcja dla firm chcących informować użytkownika o własnej aplikacji i zachęcać do jej pobrania.
Rozszerzenia lokalizacji
Komponent lokalizacji pokazuje odległość lub dokładny adres z przekierowaniem do map Google, to dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadku stacjonarnych punktów sprzedaży, których odbiorcami są klienci lokalni.
Komponenty z powiązaną lokalizacją
Ten typ komponentów reklam w wyszukiwarce wyświetla się użytkownikom znajdującym się w pobliżu stacjonarnego punktu handlowego z danymi artykułami. To dobre rozwiązanie np. dla firm sprzedających produkty za pośrednictwem sprzedawców detalicznych i sieci handlowych.
Rozszerzenia cen
Rozszerzenia cen pozwalają zaprezentować pod reklamą tekstową nazw konkretnych produktów lub usług z oferty (maksymalnie 8) wraz z cenami. Kliknięcie przenosi potencjalnego klienta bezpośrednio na wybraną podstronę z opisem i możliwością dokonania zakupu.
Rozszerzenia promocji
Komponent z promocją informuje o aktualnych okazjach cenowych, tego typu rozszerzenia Google Ads mogą być związane np. z cyklicznymi wyprzedażami i wydarzeniami sezonowymi. Istnieje tu opcja ustawienia ograniczeń czasowych. Kliknięcie rozszerzenia przenosi bezpośrednio do danej promocji.
Rozszerzenia graficzne
Komponenty z obrazem umożliwiają dodanie plików graficznych wyświetlanych obok reklamy tekstowej, które przedstawiają konkretne produkty lub usługi. Dostępne są tu opcje obrazu kwadratowego lub prostokątnego. Celem tego rozszerzenia jest przede wszystkim poprawa wizualna kreacji reklamowej.
Rozszerzenie cen, objaśnień i ocena sprzedawcy

Automatyczne rozszerzenia w Google Ads
W systemie znanym wcześniej jako AdWords automatyczne rozszerzenia reklam Google nie wymagają żadnych dodatkowych działań ze strony użytkownika. Nie ma on też wpływu na ostateczny kształt przekazu marketingowego. Są one generowane i dodawane automatycznie przez system Google dzięki danym zebranym z innych źródeł – np. strony docelowej czy wyświetlającej się już reklamy. Dzieje się to w momencie, gdy reklamodawca nie wdroży komponentów ręcznych. To wygodna i nieangażująca forma, ale nie zawsze przynosi oczekiwany skutek w sieci wyszukiwania Google. Bywa, że pojawiają się tam nieaktualne informacje. Z tego powodu należy reklamy regularnie monitorować. Od 2022 roku istnieje możliwość wyświetlania wspólnie rozszerzeń automatycznych oraz ręcznych. Można też jedne i drugie w razie potrzeby wyłączyć w ustawieniach konta reklamowego. Wśród komponentów automatycznych wyróżniamy:
- rozszerzenia ocen sprzedawców,
- dynamiczne objaśnienia,
- dynamiczne rozszerzenia informacji,
- dynamiczne rozszerzenia linków do podstron,
- automatyczne rozszerzenia połączeń,
- automatyczne rozszerzenia lokalizacji,
- komponenty z obrazem dynamicznym,
- zautomatyzowane rozszerzenia lokalizacji i podmiotów stowarzyszonych.
Ryzyko błędów przy korzystaniu z rozszerzeń do reklam Google Ads
Stosowanie rozszerzeń reklam Google Ads zawsze będzie lepszym wyborem niż pominięcie tej opcji. Przy korzystaniu z komponentów nietrudno jednak o błędy, które mają wpływ na skuteczność prowadzonej kampanii reklamowej. Przede wszystkim lepsze efekty daje zazwyczaj dobieranie rozszerzeń w sposób ręczny. Konfiguracja powinna opierać się jednak o analizy i być czymś uzasadniona. Nie chodzi tu też o to, żeby korzystać ze wszystkich komponentów jednocześnie. Należy je dobrać w odniesieniu do założonych celów oraz specyfiki danego biznesu. Ryzyko kosztownych błędów sprawia, że w wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie jednak skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji marketingu internetowego.
Jak dodać rozszerzenia do kampanii Google Ads? Krok po kroku
Proces dodawania rozszerzeń reklam w Google Ads nie jest sam w sobie szczególnie skomplikowany. Pewnym wyzwaniem może być natomiast dla niektórych dobór i konfiguracja komponentów. Podstawą działania jest tu oczywiście posiadanie konta Google Ads. Następnie należy postępować według kolejnych kroków:
Zaloguj się na swoje konto w systemie Google Ads.

Wybierz kampanię lub grupę reklam, które zamierzasz zoptymalizować.

Kliknij kartę „Reklamy i komponenty”.

Wybierz opcję „Zasoby”.

Kliknij niebieski plus z napisem „Utwórz komponent”.

Wybierz z listy interesujące Cię rozszerzenie.

Dostosuj dane i kliknij „Zapisz”.

Przy dodawaniu komponentów graficznych, należy potwierdzić prawa autorskie do załączanych plików. Rozszerzenia do kampanii prowadzonej w Google Ads można dodawać, usuwać lub edytować w dowolnym momencie – w zależności od potrzeb i bieżącej sytuacji.
Ocena skuteczności rozszerzeń Google Ads
Weryfikację skuteczności dodanych lub automatycznych rozszerzeń można przeprowadzić w systemie Google Ads. Szczegółowe dane pozwalają na analizę i sprawdzenie:
- liczby kliknięć,
- współczynnika klikalności (CTR),
- kosztu za kliknięcie (CPC),
- liczby konwersji,
- oceny skuteczności całego komponentu.
Na podstawie uzyskanych w raportach informacji można zoptymalizować ustawienia reklam lub kampanii, aby efekty były bardziej zadowalające.
Rozszerzenia automatyczne i ręczne Google Ads. Podsumowanie
Rozszerzenia to dodatkowe znaczniki informacyjne, stanowią niezwykle ważną część w przypadku reklam Google Ads oraz całej strategii marketingowej realizowanej w sieci. Pozwalają przekazać użytkownikom więcej informacji bez wchodzenia w witrynę i skutecznie wpływają na przyciągnięcie uwagi. Ich zastosowanie wpływa bezpośrednio na współczynniki CTR, CPC oraz ogólny wynik jakości reklamy. To wszystko ma wpływ na większe zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów oraz wzrost różnego typu wartościowych dla biznesu konwersji. Niemniej, aby w pełni wykorzystać potencjał rozszerzenia, należy dobierać je do typu biznesu oraz wyznaczonych celów marketingowych. Na szczęście system Google Ads daje w tym zakresie obszerne możliwości.
FAQ – pytania o komponenty Google Ads
Czym są rozszerzenia reklam Google Ads?
Rozszerzenia reklam zwane są inaczej komponentami. To dodatkowe znaczniki informacyjne dostępne w panelu Google Ads (dawniej AdWords). Rozszerzenia reklam mogą się wyświetlać oczywiście tuż przy nich.
Czy dodatkowe rozszerzenia reklam w Google Ads są płatne?
Dodanie rozszerzenia reklam jest bezpłatną czynnością. Natomiast koszty generuje kampania. W momencie kliknięcia w konkretne rozszerzenie naliczana jest kwota – tak jak w przypadku samej reklamy bez komponentów.
Ile jest rodzajów rozszerzeń reklamowych Google Ads?
Liczba komponentów reklam Google Ads się zmienia. Wynika to z rozbudowywania systemu o kolejne opcje. Obecnie w Google Ads wyróżniamy 19 rozszerzeń reklam. Spośród nich 8 jest automatycznych, a 11 wymaga ustawień ręcznych. Do Twoich reklam nie musisz jednak stosować wszystkich, a tylko te wybrane.