Są takie daty, które wymagają od marketingowców wyniesienia swojej kreatywności i efektywności wdrażanych działań na wyżyny. Jedną z nich jest bez wątpienia Black Friday – święto przecen i wszelkiego rodzaju promocji. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego wydarzenia, należy się odpowiednio wcześnie przygotować. Kluczem do sukcesu może okazać się przemyślane, konsekwentne zaplanowanie działań w przestrzeni Google Ads oraz w social mediach. Warto przy tym pamiętać, że co roku trendy ulegają zmianie. Jak podejść do tematu, by w tym listopadzie odnieść marketingowy sukces?
Nie tylko Black Friday, czyli Black Week i Month
Choć Black Friday, czyli ostatni piątek listopada to data, która najmocniej utkwiła w masowej świadomości, to zakupowy szał wcale nie ogranicza się do tego jednego dnia. Obecnie mówi się nie tyle o czarnym piątku, ile o czarnym tygodniu, czyli o okresie wzmożonej aktywności konsumentów, na który składają się: Black Friday, a także Small Business Saturday i Cyber Monday. W tym roku są to kolejno: 24 listopada, 25 listopada oraz 27 listopada. Z kolei cały tegoroczny Black Week będzie trwał od 20 do 26 listopada. Okres promocji systematycznie się wydłuża, a niektóre marki rozciągają go na cały miesiąc, ogłaszając listopad mianem Black Month. Również dane dotyczące zakupów świadczą o tym, że obecnie więcej wydaje się nie tylko w Black Friday – przykładowo na platformie IdoSell wzrost sprzedaży rozciągnął się w 2022 roku na cały ostatni tydzień listopada, przy czym piątek został pod kątem wzrostu dokonywanych transakcji względem ubiegłego roku wyprzedzony przez wtorek i niedzielę1.
Na co warto zwrócić uwagę – dane z GUS-u
Aby ocenić zdolność konsumpcyjną Polaków, a co za tym idzie – także ich skłonność do dokonywania zakupów w Black Friday – warto przyjrzeć się danym pozyskanym z Głównego Urzędu Statystycznego. Choć wydawało się, że galopująca inflacja negatywnie wpłynie na zdolności zakupowe Polaków, to sytuacja wcale nie prezentuje się źle. Spadek realnej siły nabywczej w porównaniu do poprzednich lat jest niewielki i nie powinien on w żaden sposób wpłynąć na sytuację podmiotów prowadzących działalność handlową.
Należy zwrócić szczególną uwagę na BWUK, czyli Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej, który w syntetyczny sposób opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej. W październiku obecnego roku wyniósł on 17,9 w skali, w której wskaźnik może przyjąć wartość od -100 do +100 punktów2. Oznacza to wzrost o 2,4 p.proc. w stosunku do ubiegłego miesiąca i o całe 27,6 p.proc. wobec analogicznego okresu w roku 2022. Znacząco wzrosła ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 4 p.proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3,6 p.proc), a ponadto wyższą wartość osiągnęła także ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 2,8 p.proc.). Oznacza to, że podczas nadchodzącego Black Friday Polacy mogą być bardziej skłonni do wydawania pieniędzy niż chociażby przed rokiem.
Analiza danych z poprzednich lat
Logicznym krokiem dla każdego marketingowca powinno być także przeanalizowanie trendów z minionych lat. Warto przyjrzeć się sprzedaży prowadzonej przez sklepy obsługiwanych klientów, jak i ogólnej sytuacji panującej na rynku.
Według danych zebranych przez dostawcę rozwiązań IT w zakresie performance marketingu, czyli firmę Admitad, wzrost sprzedaży w Black Friday był w Polsce o 15% większy niż w ubiegłym roku3. To wynik niższy niż w poprzednich latach, jednak napawający optymizmem, jeśli weźmie się pod uwagę kryzys spowodowany przez wojnę na Ukrainie oraz rosnącą inflację. Z kolei marki działające na platformie Shoper osiągnęły w 2022 roku wynik o 10% lepszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku4. Można więc śmiało wychodzić z założenia, że tegoroczny Black Week również przebije pod kątem sprzedaży poprzednie lata.
Jeśli zaś chodzi o charakter kupowanych produktów, to warto odnotować, że w ubiegłym roku wzrost zanotowały takie kategorie jak moda oraz dom i ogród. Podium zamyka elektronika i smartfony, a na czwartym miejscu plasują się produkty dla dzieci, zabawki oraz gry5. To ciekawa zmiana lidera, ponieważ jeszcze w 2021 roku niepodzielnie królowała pod tym względem elektronika.
Kiedy ruszyć z kampanią Black Friday 2023?
Przygotowania do czarnego tygodnia powinny zostać podjęte już na początku listopada, a nawet wcześniej. Należy wziąć pod uwagę fakt, że spora część firm rozciąga promocje na cały poprzedzający Black Friday tydzień, a także następującą po nim sobotę oraz poniedziałek. Pierwszy wzrost wyszukiwań dotyczących czarnego piątku pojawia się w wyszukiwarkach już we wrześniu, dlatego działania promocyjne powinno się rozpocząć w okolicach święta wszystkich świętych, a nawet wcześniej. Warto zawczasu opracować strategię i plan działania, przeanalizować przebieg ubiegłorocznego Black Week, a także przygotować ofertę pod kątem przyszłych promocji. Zawczasu powinno się także sprawdzić ścieżkę zakupową w swoim sklepie i upewnić się, że witryna błyskawicznie się ładuje. W tym przypadku im szybciej, tym lepiej, choć nie oznacza to oczywiście, że kampania, która wystartowała przykładowo w drugim tygodniu listopada, jest skazana na niepowodzenie.
Jak informować klientów o działaniach promocyjnych?
Reklamy są bezużyteczne, jeśli ich treść nie dotrze do potencjalnych klientów. Dlatego oczywiście powinno się wybierać jak najskuteczniejsze kanały promocji. Dobrym pomysłem może okazać się wykorzystanie e-mail marketingu w celu systematycznego informowania klientów o nadchodzących przecenach. To, w połączeniu z systematycznym postowaniem na social mediach pozwoli dotrzeć do istniejącej bazy klientów. Jak jednak przekazać treści tym osobom, które nie miały jeszcze styczności z twoją marką? W tym przypadku dobrym pomysłem może być postawienie na kampanie Google Ads. Black Friday wiąże się z większą liczbą kliknięć reklam, dlatego powinno się zwiększyć przeznaczony na nie budżet. I choć uruchamianie nowych kampanii specjalnie pod święto wyprzedaży nie ma większego sensu, to zdecydowanie warto zoptymalizować te już istniejące.
Jak przygotować się do Black Week 2023 pod kątem SEM?
Kluczem do odpowiedniego przygotowania do Black Week jest dywersyfikacja działań marketingowych. Zdecydowanie należy postawić na kilka różnych kanałów/typów kampanii, dzięki którym Twoja marka będzie docierać do klientów. Przy pomocy kilku podpunktów wyjaśniamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę, promując działalność przy pomocy SEM.
1. Zadbaj o stronę pod kątem SEO i User Experience.
Wykorzystanie SEO do promowania witryny pod kątem Black Friday to zadanie wymagające podjęcia działania przynajmniej kilka miesięcy wcześniej. Nie oznacza to jednak, że należy kompletnie zignorować tę kwestię, jeśli zamierza się rozpocząć działania promocyjne w październiku czy listopadzie. I tak powinno się przygotować dostosowany do specyfiki Black Week content. Ponadto należy sprawdzić responsywność strony (w tym jej mobilnej wersji), a także zoptymalizować ścieżkę zakupową użytkownika. Upewnij się, że produkty, na których sprzedaży szczególnie Ci zależy, mają odpowiednie opisy.
2. Zwiększ budżet Google Ads
Podstawa to zwiększenie budżetu przeznaczanego na kampanie Google Ads. Black Week to w końcu czas, kiedy reklamy klikają się zdecydowanie lepiej, dlatego należy się upewnić, że przeznaczone na marketing fundusze będą wystarczające.
3. Odpowiednio dostosuj kampanie
Przygotowując się do Black Friday, musisz upewnić się, że dysponujesz kampaniami tekstowymi przygotowanymi pod brand i generyczne frazy związane z ofertą. Sprawdź, czy platforma prawidłowo gromadzi listy użytkowników do remarketingu, a także czy w kampaniach ustalono odpowiednią strategię ustalania stawek. W przypadku kampanii zakupowych i graficznych lub wideo warto zmaksymalizować wartość konwersji.
4. Promuj się pod kątem Black Week
Dodaj nowe, uwzględniające frazy „Black Week” i „Black Friday” reklamy tekstowe, upewnij się przy tym, że informacja o promocjach jest zawarta w nagłówkach. Możesz wykorzystać też funkcję countdown, która dodaje do reklam licznik odmierzający czas do końca Black Week.
5. Uwzględnij rozszerzenia reklam
Wyświetlające się pod reklamami rozszerzenia pozwalają dodać potencjalnie interesujący dla użytkowników content, w tym informacje o promocjach, obrazy, linki czy innego rodzaju materiały marketingowe.
Jak przygotować social media na Black Friday 2023?
Social media stały się jednym z najważniejszych kanałów promocji. Do ich największych zalet należy możliwość budowania świadomości marki oraz relacji z klientami. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci przygotować swoje social media tak, żeby osiągnąć sukces podczas Black Week 2023.
1. Przygotuj okolicznościowy content
Stwórz wyjątkowe, dopasowane do okoliczności treści: hasła reklamowe, banery i promocyjne grafiki, materiały wideo oraz stories. Część z nich może być zorientowana na budowanie napięcia przed nadchodzącym Black Week, podczas gdy reszta powinna skupiać się na samych promocjach. Pozwól swoim copywriterom wykazać się kreatywnością.
2. Postaw na Instagram i Tik Toka
Tik Tok oraz rolki i stories na Instagramie to narzędzia umożliwiające dotarcie do ogromnej liczby użytkowników. Warto wykorzystać potencjał tych platform – zwłaszcza jeśli Twoja marka do tej pory nie promowała się na tych właśnie kanałach. Tik Tok oraz Instagram to znacznie więcej niż tylko źródła rozrywki, to także miejsca, w których można łatwo zaprezentować swój produkt.
3. Zaplanuj posty
Zawczasu przygotuj harmonogram postów i zmaksymalizuj swoją obecność we wszystkich platformach społecznościowych. Utrzymuj bezustanny kontakt z użytkownikami i zadbaj o odpowiednią ilość CTA. Organizuj konkursy i wrzucaj user generated content – niech Twoje social media żyją przez cały listopad, nie tylko jego ostatni tydzień.
4. Wykorzystaj płatne reklamy
Płatne reklamy na Facebooku, Instagramie czy Tik Toku mogą stać się kluczem do pozyskania nowych klientów. Postaw na kampanie skierowane do konkretnych grup docelowych. Niech będą to osoby, które w przeciągu ostatniego półrocza odwiedziły Twoją stronę, dodały produkty do koszyka, lecz porzuciły zakupy, a także grupy odbiorców podobne do tych, którzy zazwyczaj dokonują zakupów w Twoim sklepie. Jeśli zaś dysponujesz szerszym budżetem, to możesz zoptymalizować kampanie tak, by docierać także do nowych odbiorców. Tylko pamiętaj, by przed ich uruchomieniem zweryfikować działanie kodów śledzących, które będą zbierać dla Ciebie cenne dane.
5. Dbaj o relacje z klientem
Relacje z klientem są niesamowicie ważne. Dlatego zawczasu przygotuj chatbota, który będzie automatycznie odpisywał na wiadomości na Messengerze czy Instagramie. Natomiast przed samym Black Week przygotuj swoich pracowników do tego, by sami regularnie utrzymywali kontakt z klientem i przykładowo odpowiadali na komentarze. Dzięki temu być może uda Ci się zatrzymać odbiorców przy swojej marce na dłużej.
Czy teraz jesteś już gotowy na Black Week 2023?
Wszystkie opisane powyżej kroki pozwolą Ci zwiększyć szanse na sukces podczas tegorocznego Black Week. Nie powinieneś jednak zapominać o jednym – w ostatecznym rozrachunku to jakość Twojej oferty przekona klienta do zakupu. Dlatego postaraj się o to, by proponowane ceny były faktycznie niższe niż u konkurencji. Co jeszcze możesz zrobić? Zaoferuj potencjalnym klientom darmową wysyłkę lub upominki dołączane do każdego zakupu. Jeśli odpowiednio poprowadzisz kampanie Social Media i przygotujesz witrynę pod kątem SEM, a do tego dołożysz konkurencyjne ceny, to bez wątpienia uda Ci się pobić swój rekord sprzedaży w Black Week.
Źródła:
1 https://www.idosell.com/pl/blog/jak-bedzie-wygladal-black-week-i-black-friday-w-2023-roku-1235328015
2 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-pazdziernik-2023-roku,1,128.html
3 https://www.admitad.com/pl/blog/zaskakujacy-wzrost-sprzedazy-w-polsce-podczas-black-friday/
4 https://www.shoper.pl/blog/black-weekend-w-shoper-ponownie-udany-jak-wygladal/
5 https://www.admitad.com/pl/blog/zaskakujacy-wzrost-sprzedazy-w-polsce-podczas-black-friday/