Analytics

Dopracowana pod względem wizualnym i technicznym strona internetowa posiadająca intuicyjną nawigację, wysokiej jakości grafiki i wartościowe treści nie wystarczy, aby osiągnąć sukces w branży e-commerce. Nie można zapomnieć o jednym, niezwykle ważnym aspekcie, czyli odbiorcy – to jego obecność i zaangażowanie, lub ich brak, mają decydujący wpływ na sukces w Internecie. Z uwagi na to niezbędne jest sprawdzenie, kto odwiedza naszą witrynę, jakich dokonuje na niej działań, ile czasu spędza na poszczególnych podstronach i jak na nie trafił. Sprawdźmy, dlaczego analiza zachowań użytkowników na stronie jest tak istotna.

 

Śledzenie użytkowników na stronie – jakie dane można uzyskać? 

 

Śledzenie działań użytkowników w witrynie polega na analizie ich aktywności i interakcji z jej poszczególnymi elementami. Te informacje określa się mianem danych behawioralnych. Najbardziej znanym i bezpłatnym narzędziem statystycznym stosowanym w tym celu jest Google Analytics. Dzięki niemu można poznać wiele cennych informacji na temat ruchu na swojej stronie, takich jak.:

  • z jakich urządzeń użytkownicy najczęściej odwiedzają stronę,
  • jakie są główne źródła ruchu (social media, wyszukiwarka itd.),
  • kim jest grupa docelowa odbiorców (np. płeć, wiek),
  • które treści cieszą się największym powodzeniem, a jakie są pomijane,
  • jakie błędy lub problemy występują na stronie,
  • które aspekty strony powodują porzucenie jej przez odwiedzających.

 

Dzięki danym behawioralnym można się też dowiedzieć, w jaki sposób przebiegała ścieżka zakupowa klienta, jak trafił na daną stronę i czy jest na niej po raz pierwszy, czy może jest to użytkownik powracający. Wraz z danymi demograficznymi, takimi jak wiek czy płeć, właściciel działalności e-commerce ma ogólny pogląd na profil swoich klientów.

 

Jak Google Analytics zbiera informacje? 

 

Google Analytics bazuje na doskonale znanych wszystkim internautom plikach cookies zawierających dane informatyczne umożliwiające monitorowanie sposobu korzystania ze stron internetowych. Są gromadzone jedynie w celach statystycznych, aby pomóc właścicielom w udoskonalaniu struktury i zawartości ich witryn oraz poprawie sprzedaży produktów. Zgoda na stosowanie plików cookies przez użytkownika jest dobrowolna, jednak w przypadku odmowy pełna dostępność i funkcjonalności strony mogą być ograniczone. Śledzenie zachowań osób odwiedzających witrynę odbywa się dzięki skryptowi umieszczonemu w nagłówku kodu, który odczytuje dane z plików cookies zapisanych na urządzeniu. Ponadto Analytics oferuje dodatkową opcję E-Commerce, w której można dodawać produkty, ceny i dostępność w celu dokładniejszego określania efektywności działań. Spora zmiana szykuje się wraz z nadejściem aktualizacji narzędzia Google do wersji Analytics 4, w której planuje się odejście od plików cookies i danych identyfikacyjnych. Ponadto współczynnik odrzuceń zmieni się we współczynnik zaangażowania i zwiększy się zakres stosowania technologii sztucznej inteligencji.

 

Korzyści wynikające z monitorowania zachowań użytkowników

 

Kluczem do sukcesu w biznesie jest poznanie grupy docelowej i zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań swoich potencjalnych klientów. Niezbędne jest też odpowiednie wypromowanie swoich usług, ale same działania marketingowe nie wystarczą – analiza pochodzących z nich danych statystycznych zweryfikuje, czy obrana strategia jest właściwa. Jakie inne zalety niesie ze sobą śledzenie zachowań użytkowników na stronie? Należą do nich m.in.:

  • możliwość lepszej optymalizacji strony pod kątem User Experience (UX),
  • znalezienie i usprawnienie niewłaściwie działających elementów na stronie, które zmniejszają prawdopodobieństwo dokonania konwersji,
  • usprawnienie procesów sprzedażowych,
  • poznanie miejsc na stronie przyciągających największą uwagę użytkowników i umieszczenie w nich najważniejszych treści,
  • optymalizacja kampanii reklamowych i efektywniejsze korzystanie z zasobów finansowych dzięki lepszej znajomości grupy targetowej,
  • dywersyfikacja kanałów marketingowych i ułatwiony wybór platform, z których użytkownicy danej strony korzystają najczęściej,
  • możliwość weryfikacji efektywności treści dzięki analizie wskaźników zaangażowania użytkowników: głębokości przewijania, stron wejścia i wyjścia, liczby stron na sesję czy średniego czasu przebywania na stronie.

 

Podsumowanie

 

Analiza zachowań użytkowników okazuje się być wszechstronną i przynoszącą wiele korzyści praktyką. Jest użyteczna zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla klientów – właściciele stron zyskują lepiej zoptymalizowaną stronę, wyższe współczynniki konwersji i większe dochody, natomiast odbiorcy otrzymują lepiej dopasowaną do ich potrzeb ofertę, która znajduje się na sprawnie działającej stronie zapewniającej dobre UX. Dodatkowo dzięki systematycznemu wdrażaniu nowoczesnych technologii (sztucznej inteligencji czy Internetu Rzeczy) analityka internetowa dynamicznie się rozwija i możliwe, że już w niedalekiej przyszłości będzie mogła  przewidywać decyzje zakupowe klientów przed odwiedzeniem przez nich strony. Narzędzia do mierzenia aktywności odbiorców to must-have w marketingu internetowym.